ΧΩΡΙΣ ΤΙΤΛΟ : (γιατί ακόμα και η εύρεση τίτλων ή ορισμών είναι κάτι το περιοριστικό!)

Ξέσκισμα!
Της ψυχής. Των ίδιων των ενστίκτων. Της ελεύθερης ανάπτυξης της σκέψης. Των πιο αυθεντικών χαμόγελων, κυρίως αυτών στα οποία εκείνοι δεν έβλεπαν το λόγο. Των παιδικών μας παιχνιδιών στη γειτονιά, όταν οι γειτόνοι έσκουζαν κι αγρίευαν για το πόσο ταράζουμε την ησυχία τους και οι γέροι μας μάς φώναζαν να χωθούμε στα σπίτια μας για να μην ενοχλούμε. Των πρώτων μας σκιρτημάτων που ενοχοποιούνταν και καταδικάζονταν από την αρρώστια της χαμηλοβλεπούσας κομπλεξικής ομήγυρης, κοινωνιούλας γονιών, συγγενών, δασκάλων, αυτόκλητων δικαστών, παπάδων, ηθικολόγων υποκριτών.
Της αγάπης για μάθηση από το παραλήρημα σογιών και περίγυρων και εκπαιδευτικών κάτεργων για προσκόμμιση των πρέποντων βαθμών και απόκτησης λειψής και στρεβλής γνώσης.
Των πανιών στα καραβάκια που φτιάχναμε από μικροί.
Των σχεδίων πλεύσης σε ρότες προσωπικές, περιπειώδεις, ανακαλυπτικές.
Της άρνησης ψυχαναγκαστικής εισόδου μας στη δουλεμπορική αγορά εργασίας τους, στα σαλόνια της ασφυκτικής κι αυτοματοποιημένης κανονικότητάς τους, στα πυραμιδικά ιδρύματα της πραγματικότητάς τους.
Των εννοιών που μας δίδασκαν στη θεωρία τους και σταύρωναν στην πράξη τους.
Της ανάγκης να φωνάξεις, να φωνάξεις έστω και αν παραμείνεις λουφαγμένος στη γωνία, αλλά όχι! τους κακοφαινόταν ακόμη κι αυτό, γιατί...ακούγεσαι! Οφείλαμε να σφραγίζουμε το στόμα μας όταν μας έπνιγε η μυστική κραυγή του πεσμένου σε κώμα που αντιλαμβανόταν το φως της ύπαρξης μα δεν μπορούσε να σαλέψει κινούμενος προς αυτό...

Αλλά...

...η επανάσταση είναι ένα αγόρι κι ένα κορίτσι που, αγριεμένα και πιασμένα χέρι χέρι, αφήνουν πίσω τις νουθεσίες των γνωστικών γονέων και την αποσύνθεση της ασφάλειας και των μεταμφιέσεων του μνήματος του παλιού κόσμου. Και, μεθυσμένα από τις αιώνιες χαρές και πιο γενναίες υποσχέσεις της ζωής, ανακαλύπτουν μαζί καινούργιες συναρπαστικές διαδρομές. Όχι για να σταθούν στο ξεκίνημά τους εκθειάζοντάς τες απλώς. Όχι για να παγιδευτούν σε ατέλευτες ομιλίες, θεωρίες και διακηρύξεις γύρω από το ρίσκο και τα οφέλη του τολμήματος. Όχι για να γενούν στο πέρασμα τελικά τα σκιάχτρα του εαυτού τους και των αρχικών προθέσεών του, ώστε ν'αποθαρρύνουν και μελλοντικούς συν-οδοιπόρους. Αλλά για να γενούν τα ίδια το ταξίδι, ο αυτοκαθορισμός της πορείας και η εκπλήρωση της λαχτάρας...

" Όλη μου τη ζωή ο κόσμος προσπαθεί να ταρακουνήσει το κλουβί μου για να με αναγκάσει να εκραγώ. Με δοκιμάζει. Προσπαθώντας να βρει την αδυναμία μου. Η μάνα μου έλεγε 'γιε μου μην κάθεσαι στο κρύο' κι ο πατέρας μου το ίδιο. Θα έλεγε 'ποτέ σου μη χάσεις τον έλεγχο του εαυτού σου'. Αλλά ανοίγω το παράθυρο. Αφήνω τον κρύο αέρα να διαπερνάει. Έχασα τον έλεγχο" - Ποίημα του νεαρού Brian Deneke, τραγικού ήρωα της ταινίας "BOMB CITY"

Μην μου λες ότι είμαι ένας κακόμοιρος τοσοδούλης μπροστά σε ασύλληπτα για την κατανόησή μου μεγέθη. Ακόμα και η τοσοδούλα του παραμυθιού κατάφερε στο τέλος να...αποκτήσει φτερά! Μην μου τσαμπουνάς ότι είμαι πολύ μικρός για να καταφέρω οτιδήποτε σημαντικό, για να'χω δυνατότητες που αγγίζουν δυσθεώρητα ύψη, για να αλλάξω οτιδήποτε μέσα στο υπέροχο Χάος της απεραντοσύνης του σύμπαντος. Αφού κι εγώ είμαι κομμάτι ενεργό αυτού του ...εύρυθμου χάους! Θέλω να γίνω ο δαμαστής του θηρίου του εαυτού μου, που αν καταφέρω να γνωρίσω την Ουσία και τη Δύναμη πίσω από τα αυτοματοποιημένα περιτυλίγματά του, μπορώ να γίνω ο μοναδικός κυρίαρχός του...Και ξέρεις; Μπορώ από κάμπια που σέρνεται να μεταμορφωθώ σε πεταλούδα. Που το άνοιγμα των φτερών της στο Τόκιο μπορεί να φέρει τυφώνες στη Νέα Υόρκη και το αντίστροφο...Μπορεί να φέρει τη δραματική ανατροπή, την ολοσχερή μεταβολή κλειστών συστημάτων, την εκτροπή της ροής των "πραγμάτων" προς μεταμορφωτικές κοσμικές λεωφόρους. Σιγά μην κλάψω, σιγά μην φοβηθώ...

Τρίτη 29 Σεπτεμβρίου 2015

Κάποιες σκόρπιες σκέψεις περί Έρωτα...

αν σού'παιζαν, αγάπη μου, ένα τραγούδι/κι αν σού'δινα εγώ μιάν ανέμη
/θά'γνεθες για την καρδιά μου και τη μοναξιά μου;/θά'γνεθες για την αγάπη μου;
αν για σένα απαρνιόμουν την περηφάνεια μου όλη/και μοναχά για το τώρα σ' αγαπούσα/θά'κρυβες τους φόβους μου δίχως ποτέ να μου πεις/αύριο πρέπει να φύγω;
παντού βροχή υπάρχει αγάπη μου/παντού φόβος υπάρχει
Tim Buckley - Phantasmagoria In Two 

Θυμάμαι ότι κάπου κάποτε είχα ακούσει κάτι που μου έκανε εντύπωση και μ'έβαλε σε σκέψεις. Πως το τρομακτικό με τον έρωτα είναι ότι δεν σου ανήκει αλλά ότι του ανήκεις εσύ ολοκληρωτικά.
Πράγματι είναι τρομακτικό κάτι τέτοιο: το να ανήκεις ολοκληρωτικά σε έναν άνθρωπο, σε μια ιδεολογία, σε μια φαντασίωση, στις παρορμήσεις σου, στις εμμονές σου. Όπως και το να είσαι ολοκληρωτικός κτήτορας. Αυτό εμπεριέχει σαφώς υπερμεγενθυμένο το στοιχείο του περιορισμού. Και όπως όταν περιορίζεις τον εαυτό σου είναι ένα είδος αυτοκτονίας, έτσι και το να περιορίζεις κάποιον άλλο αποτελεί ένα είδος...φόνου!

Και βέβαια, οι άνθρωποι δεν είναι ούτε ομόλογα μήτε μετοχές για να επενδύεις συναισθηματικά και με μεσσιανική προσμονή πάνω τους. Δεν υπάρχει μεγαλύτερη πτώση του εαυτού, της αυτονομίας του, του ξεδιπλώματος των δυνατοτήτων, από αυτή!
Ειδικά αν λειτουργείς έτσι με τους...πολιτικούς. Τι θα πει είσαι λάτρης κάποιου από δαύτους, όση σπουδαιότητα και αν του αποδίδεις; Πολύ χειρότερα όταν εκείνος αποδίδει σπουδαιότητα στην αφεντιά του, αυτό είναι ένα κραυγαλέο σημάδι χυδαιότητας! Άλλωστε το στοιχείο του Έρωτα απουσιάζει παντελώς από τις δονήσεις που εκπέμπουν και τις πομπώδεις μάσκες που υιοθετούν οι επαγγελματίες πολιτικάντηδες. Σε συντριπτική πλειοψηφία.

Πώς αντιλαμβάνομαι εγώ το στοιχείο του Έρωτα; Χμ!
Το να βλέπεις, ας πούμε, μια όμορφη κοπέλα, που συνδυάζει το ευγενικό παρουσιαστικό με μετάξι βγαλμένο από χίλιες και μία ανατολίτικες νύχτες ή με τα "μπουμπούκια αγριοτριανταφυλλιάς και το νέκταρ της μέλισσας πάνω σε κορμί ελαφίσιο" (να θυμηθούμε εδώ τον Τομ Ρόμπινς στον "Τρυποκάρυδό" του), είναι μία μαγική και ξεχωριστή και ξέχειλη από τις δονήσεις και την αισθητική του Έρωτα στιγμή. Που αρκεί για να σε γεμίσει διάθεση να αρχίσεις ή να συνεχίσεις τη μέρα σου, ακόμη κι αν δεν της μιλήσεις ποτέ και δεν μάθεις ποτέ το όνομά της, καθώς την παρακολουθείς μαγεμένος να περπατάει στο δρόμο ή να κινείται μέσα στο ίδιο λεωφορείο που πήρες κι εσύ για να πας όπου πηγαίνεις.
Αλλά και σε αυτά τα λόγια από την ταινία  " American Beauty "(1999), όπου ο Έρωτας μιλάει με την ιδιαίτερη ποιητική του έκφραση, μέσα από το μελαγχολικό πρόσωπο του έφηβου ήρωα:" Θες να δεις το πιο όμορφο πράγμα που έχω ποτέ κινηματογραφήσει; Ήταν μια από εκείνες τις μέρες όταν απέχει ένα λεπτό πριν χιονίσει και υπάρχει αυτός ο ηλεκτρισμός στον αέρα, που σχεδόν μπορείς να τον ακούσεις. Κι αυτή η πλαστική σακούλα έμοιαζε σα να χόρευε μαζί μου. Σαν ένα μικρό παιδί που με ικετεύει να παίξω μαζί του. Για δεκαπέντε λεπτά. Κι αυτή ήταν η μέρα που κατάλαβα ότι υπάρχει μια ολόκληρη ζωή πίσω από τα πράγματα και...αυτή η απίστευτη πηγαία δύναμη που ήθελε να ξέρω πως δεν υπάρχει πια λόγος να φοβάμαι. Ποτέ. Το βίντεο είναι φτωχή δικαιολογία, το ξέρω. Αλλά με βοηθάει να θυμάμαι. Και το έχω ανάγκη να θυμάμαι. Μερικές φορές υπάρχει τόση ομορφιά στον κόσμο που νιώθω ότι δεν μπορώ να την αντέξω και η καρδιά μου είναι σα να αρχίζει να φυλακίζεται..."( " Υπάρχει τόση ομορφιά στον κόσμο, που μερικές φορές νιώθεις σα να μη μπορείς να την αντέξεις!")
Ή σε κάτι τέτοια στιχάκια: Αδράττοντας ένα αστέρι
 

Και όπως έχει γραφτεί εδώ μέσα, κανενός (ακόμα και του υποτιθέμενου "συντρόφου" της ζωής μας) δεν πρέπει να του επιτραπεί να μας αφαιρέσει τον Έρωτα και την απελευθερωτική αισθητική του από τις ζωές μας.
Ναι;
Ας ακολουθήσουμε λοιπόν άφοβα και χωρίς ιδιοκτησιακές βλέψεις τα βήματά του και την ελευθερία της έκφρασης και των κινήσεών του (αυτό όμως δεν μεταφράζεται σε ασυδοσία με την υποκρισία που τη συνοδεύει) στο χορό της Ύπαρξης...
Σε τούτους ειδικά τους χαλεπούς, πλαστικοποιημένους, απατεώνες και βαθιά αντιερωτικούς καιρούς.

ανιχνευτής

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου